Dnešní svět je neuvěřitelně moderní. Veškerý ten pokrok je zkrátka k nezastavení, a to zejména, pokud jde o automatizaci v automobilovém průmyslu. Ten je v České republice zastoupen jako jeden z největších strojních průmyslů. Zaměstnává mnoho desítek tisíc lidí, a to nejenom v samotných automobilkách, ale také v provozech, které vyrábí méně či více důležité díly pro samotná vozidla. I přes tento obrovský zdroj zaměstnanosti se stále více uvažuje o automatizaci.

montážní linka vozidel

Má smysl ubrat z velkého množství pracovních míst?
Není se také čemu divit. Z osobních vozů se stává spotřební zboží, vyrábí se jich tedy stále více, což tlačí na čas, ale také kvalitu zpracování. Aby přitom mohla být zachována vysoká kvalita zpracování, je nutné přistoupit ke strojnímu řešení – automatizovanému. Již nestačí linková výroba, ale je třeba zvolit pracoviště, která budou plnohodnotně svépomocná. O jaká pracoviště se přitom může jednat?

  • Svařovny = pravděpodobně nejčastější aplikace průmyslových robotů a dalších zařízení, díky kterým je možné se zcela vyhnout použití lidského faktoru
  • Lakovny = další z neméně důležitých sektorů, které je možné z hlediska opakujících se dílů přestavět na svépomocná, a tedy šetřící nejenom čas, ale také lidské zdroje
  • Lisovny = případně jiná pracoviště, která mají za úkol dát tvar mnohdy velmi jednoduchým polotovarům, je možné vybavit pokročilými výrobními technologiemi

zásobník náhradních dílů

V montážích sektorech je možnost automatizace stále velmi omezená. Jednak to stojí opravdu velké množství peněz, jednak se zde nachází velké množství lidských zdrojů, které by rázem musely být rozpuštěny. Právě proto se uvažuje o stále kvalitnější a efektivnější automatizaci právě v těch oblastech, které byly nastíněny výše. I v tomto ohledu je tedy možné firmy zkvalitnit, byť třeba jenom implementací nové výrobní technologie.